عکسنامه

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۸ ق.ظ

محیط پیچیده و نامنظم

در بسیاری از موارد عکاس با کادرهایی مواجه می شود که بر خلاف عکس های مینیمال دارای عناصر فراوان هستند و امکان ساده کردن کادر وجود ندارد. از سوی دیگر برخی کادرها اساسا برای منتقل کردن حس واقعی صحنه به مخاطب، نیاز به وجود عناصری بیشتر از کادرهای مینیمال دارند که متاسفانه اکثر دوستان عکاس به جای حل این مشکل به راحتی صورت مساله را پاک کرده و از کنار آن می گذرند.

ذات طبیعت و محیط اطراف ما پیچیده و نامنظم است. اگر بخواهیم این ذات را منتقل کنیم در بسیاری از موارد ترکیب بندی ها و کادرهایی پر از عناصر داشته باشیم. اما تهیه کادرهایی قوی از چنین مناظری به سادگی کادرهای مینیمال نیست و به عبارت بهتر، تهیه عکس‌های خوب با چنین رویکردی نیاز به "دید" بسیار قوی‌تر نسبت به کادرهای مینیمال دارد و با تمرین بیشتر و در زمانی دورتر برای عکاس ممکن است حاصل گردد.

عکاس در این مرحله باید بی‌نظمی های محیط را به صورتی تصویر کند که بیننده بتواند در عین بی‌نظمی، زیبایی و نظم را درک کند. عکاس باید بتواند در کادری که فاقد نقطه قوی، الگو، خط و شکل واضح است، نقطه قوی خود را، الگوهای خود را، خطوط و اشکال خود را وارد کند. ابزار چنین کاری نیز نور و رنگ و الگوها و اشکال نامنظم موجود در کادر هستند. شناخت این ابزارها، بدون شک، برای چنین عکاسی الزامی است.

یکی از نکاتی که می‌توان در این نوع عکاسی کمک کننده باشد، تهیه عکس‌هایی است که عنصر "روایت" داشته باشند. یعنی بیننده با دیدن عکس بتواند سیری را تجسم کند که قبل از تهیه عکس شروع شده و بعد از آن نیز ادامه می‌یابد.از لحاظ تکنیک، این نوع عکاسی نیاز به دقت خاص دارد. وجود جزئیات، کیفیت نور و رنگ، و وسعت کادر از جمله نیازهای خاص عکاسی از کادرهای شلوغ است.

از آن سو اما دیدن این عکس‌ها نیز آسان نیست. درک زیبایی نهفته در این عکس‌ها گاه نیاز به ممارست و صرف وقت بیشتر دارد.


امیر حسین علیداقی


giorgio bianchi


حسن الماسی


رضا گلچین

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۱
امید طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی