عکسنامه

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ق.ظ

هزاران جلوه زندگی

هزاران جلوه زندگی عنوان کتابیست که با مطالعه آن می توان به تاریخ عکاسی اصفهان پی برد. این کتاب، در بر دارنده ی بیش از چهارصد قطعه عکس و متن یادداشت های "ارنست هولستر" و متعلق به واپسین سالهای قرن نوزدهم میلادی است که مرکز مردم شناسی وزارت فرهنگ و هنر سابق به منظور ارائه در جشنواره جهان اسلام (انگلستان، آوریل تا ژوئیه ی 1976) در سال 1355 با نام ایران در یکصد و سیزده سال پیش، چاپ کرده بود.

ارنست هولتسر (۱۸۳۵–۱۹۱۱) مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود. وی در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار به ایران آمد و در حدود بیست سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر تهیه کرد.

در مقدمه کتاب که به قلم هولستر نوشته شده است این چنین آمده:

ایران و اصفهان در آستانهٔ یک تحول فرهنگی قرار گرفته‌اند و از چند سال پیش به این طرف بسیاری از عوامل بیگانه اغلب به سبک اروپایی دارند در این کشور نفوذ می‌کنند. عمارت‌های کهن، عادات و آداب و رسوم تدریجاً از بین می‌روند به طوری که تا چند سال دیگر آنچه را که شاردن و تاورنیه به وصف آورده‌اند پیدا نتوان کرد. ... از این گذشته طی دوران اقامتم فرصت یافتم از منظره‌ها و ساختمان‌ها و میدان‌های جالب عکس‌برداری کنم و خوشحالم که این عکس‌ها یادگاری از بسیاری از عمارت‌های کهن است که بعدها خراب شدند و از بین رفتند.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۹
امید طاهری

نظرات  (۱)

۰۹ مرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۵ محمود بنائی
ممنون خیلی خوب بود. من عاشق ایران قدیدم و عکسهای اون زمان هستم.
پاسخ:
سلام. ممنون
بله. بنده هم همینطور هستم.
تماشای عکس های قدیمی و مطالعه تاریخ خیلی میتونه بهمون کمک کنه ببینیم چقدر توی این مدت تغییر صورت گرفته .:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی